GEO CHACHING vår nya hobby.

I måndags om kvällen gjorde jag & tjejerna något vi aldrig gjort förut. Vi stack nämligen ut på GEOCHACHING! Kan tänka mig att det där ordet inte klingar så bra i era öron. Jag kan medge att jag inte heller förstod vad det var till en början med. Ska försöka sammanfatta det kort, man kan se det hela som om man är på skatt jakt. Man ska hitta en "skatt" alltså. Till att början med ska man registrera sig på en hemsida med ett valfritt namn, sen får man tillgång till en hel karta över hela Finland och var "skatterna" ligger gömda någonstans. Sedan är det bara att klicka sig fram till det område man vill söka på och därefter hittar man koordinaterna stället har, hur stor "skatten" är man söker efter och ibland även en ledtråd var stället ligger.

Kan tänka mig att det låter en aning töntigt, måste dock erkänna att det är löjligt spännande & kul!


FIRST stopp: Smeba skogen, Emma med GPS:en i högsta hugg.

Alla var GALET entusiastiska, verkligen!

Var fan är vi?

"Skatterna" är inte utsatta på de enklaste ställen kan jag säga..

Man sku verkligen in under stenen för att hitta den där armade "skatten" och nej, vi hittade den inte fastän vi kämpat som fäen!

Second Stop: Havsfågeln i Vasa.

Kartläsaren själv!

Nej, inget napp här heller...

Endast en hara kom förbi...

SISTA stoppet: Mittemot busstationen i Vasa. KATJING, där hittade vi får första "skatt"!

Finally, då man har hittat "skatten" ska man skriva ner sitt namn och datum.

Den kvällen föddes verkligen en ny hobby för oss, man kan bara inte sluta då man en gång börjat..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0